WerkFijn houdt u zo gezond mogelijk


  Direct contact? Bel dan geheel vrijblijvend:  (0523) 208 175

Nieuws

Tips voor als de temperatuur stijgt

De temperaturen lopen de komende dagen behoorlijk op. Hoge temperaturen vormen vooral een gezondheidsrisico voor ouderen, zwangere vrouwen, mensen met overgewicht en chronisch zieken. Daaronder vallen ook mensen met long- of hartproblemen en mensen die medicijnen tegen een hoge bloeddruk gebruiken.

Effecten van warmte

Uit onderzoek blijkt dat temperatuurstijging effect heeft op de productiviteit. Is het 25 graden of warmer, dan daalt de productiviteit met zo’n 2% per graad. Bij warmte neemt ook het concentratievermogen af. Dit vormt een extra risico op ongevallen.

Wetgeving

Als werkgever bent u verplicht uw mensen een gezonde en veilige werkomgeving te bieden. In geval van hitte betekent dit dat de warmte niet schadelijk mag zijn voor de gezondheid van uw werknemers. Een maximumtemperatuur is niet vastgesteld; het is aan u en uw werknemer om hier afspraken over te maken. Dit kunt u eventueel samen met de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging doen.

Enkele tips voor als de temperatuur stijgt:

  • Drink voldoende water. Door de warmte gaat u zweten, verliest u vocht en daardoor energie. Als u te weinig drinkt, wordt u sneller moe. Drink bij voorkeur lauwwarme thee (ijskoud water laat de temperatuur in uw lichaam stijgen).
  • Gebruik waar mogelijk minder verlichting en zet apparaten die veel warmte produceren zo veel mogelijk uit (of plaats ze in een aparte ruimte).
  • Draag luchtige kleding, pas eventueel tijdelijk de kledingvoorschriften aan.
  • Zorg voor goede ventilatie op de werkplek.
  • Zorg dat u goed zit. Bij thuiswerken is de juist zithouding altijd een punt van aandacht, maar het materiaal waarop u zit speelt nu ook mee. Een van de voornaamste plekken waar u zweet is namelijk de rug. Ga daarom niet op een plastic stoel of bank zitten waardoor zweet niet goed vanaf de huid kan verdampen. Plastic voelt niet prettig aan op een bezwete huid en u koelt er bovendien minder goed door af.
  • Werkt u buiten? Het is belangrijk uw huid te beschermen. Breng elke twee uur zonnebrandcrème aan, minimaal factor 15. Draag een T-shirt en een pet en werk zo veel mogelijk in de schaduw.
  • Raadpleeg bij medische problemen tijdig een (bedrijfs)arts.

Op de website van het RIVM vindt u informatie over het hitteplan dat momenteel actief is

Lees meer

Tweede vertrouwenspersoon

In de Arbowet staat dat de werkgever beleid moet voeren om te hoge psychosociale arbeidsbelasting (PSA) te voorkomen en waar dat niet mogelijk is te beperken. Ook is bepaald dat elke werkgever, groot én klein, hier aandacht aan moet schenken. Een vertrouwenspersoon is een veilige gesprekspartner in dit soort situaties.

Wij zijn blij dat wij naast Geja van Lutterveld een tweede vertrouwenspersoon binnen WerkFijn hebben. Helga Kloppenburg heeft haar certificaat behaald en zij is geregistreerd bij het beroepsregister LVV vertrouwenspersonen.

Lees meer

Trots op onze collega’s

Al jaren is WerkFijn sponsor bij de Dion Triathlon Hardenberg. Als sponsor kun je natuurlijk niet achterblijven, daarom hebben wij dit jaar ook met een team meegedaan. Wij kijken terug op een sportieve, maar bovenal gezellige dag!

Lees meer

Hoe herken je problematisch alcoholgebruik?

Onderzoek van het Trimbos-instituut naar het alcoholgebruik tijdens de coronacrisis ten opzichte van vóór de crisis, bevat aanwijzingen dat juist een kwetsbare groep Nederlanders meer is gaan drinken. Houd die groep in de gaten, waarschuwen de onderzoekers. Dat het alcoholgebruik in het eerste corona-jaar veranderde ten opzichte van daarvoor, was wellicht te verwachten. De horeca- en uitgaansgelegenheden waren door diverse lockdowns immers regelmatig dicht of beperkt open. De meeste mensen bleven echter (ongeveer) hetzelfde drinken als vóór de crisis. Een kleine groep is meer gaan drinken, terwijl een grotere groep juist minder alcohol is gaan drinken.

Alcoholgebruik bij angst, stress en neerslachtigheid

Deelnemers van het onderzoek die last hebben van angst, neerslachtigheid of stress zijn meer gaan drinken. Omdat alcoholgebruik op zichzelf ook angst, neerslachtigheid en stress kan veroorzaken, kunnen mensen die alcohol drinken om met deze negatieve emoties en gevoelens om te gaan in een vicieuze cirkel komen. Het is essentieel om risicogroepen te ondersteunen door vroegtijdig een passend aanbod van laagdrempelige (online) alcoholinterventies en bewezen (kosten) effectieve (beleids)maatregelen aan te bieden.

Top 10 van  gevolgen van problematisch alcoholgebruik:

  1. Te laat komen
  2. Ziekteverzuim
  3. Onregelmatig presteren
  4. Regelmatige, kortdurende afwezigheid
  5. Ongepast gedrag (onbeleefd zijn, pesten, brutaal zijn, agressief zijn)
  6. Slecht uitgevoerde taken
  7. Conflicten met collega’s
  8. Afwijkend werkpatroon
  9. Wisselende arbeidsvreugde
  10. Klachten van klanten/imagoproblemen
Lees meer

Ziekteverzuim recordhoog, maar persoonlijke aandacht maakt wel verschil

In het eerste kwartaal van dit jaar kwam het ziekteverzuim uit op het hoogste percentage ooit  gemeten. Om verzuim terug te dringen is er niet één oplossing. Bedrijven die specifieke maatregelen hebben getroffen doen het vaak beter dan de benchmark. Denk hierbij aan:

  • Trainen van leidinggevenden, veel gesprekken voeren en veel persoonlijke aandacht voor medewerkers
  • Niet medicaliseren, maar kijken wat eronder ligt
  • Een bedrijfsmaatschappelijk werker op de vloer. Dat wordt als heel laagdrempelig ervaren en kan verzuim en uitval voorkomen

Lees hier het hele artikel

Lees meer

Het voordeel van een ADM-beleid

Alcohol-, drugs- en medicijngebruik op het werk is niet bij wet verboden. Een bedrijf kan wel regels opstellen over het verbod op onder invloed zijn van middelen onder werktijd, het gebruik vóór aanvang van het werk en bezit van middelen op de werkvloer.

Waarom een ADM-beleid?

Met een duidelijk ADM-beleid geeft een bedrijf aan zich verantwoordelijk te voelen voor het welzijn en veiligheid van alle werknemers en geeft daarmee vorm aan goed werkgeverschap. Een ADM-beleid kan alcohol-, drugs- en medicijngebruik bespreekbaar maken.

Voordelen korte termijn:

  • Verbetering van de veiligheid en kwaliteit van het werk
  • Verhoging van de productiviteit

Voordelen lange termijn:

  • Verbetering van de sfeer en de gezondheid van de werknemers
  • Betere gezondheid van medewerkers

Wat staat er in een ADM-beleid?

In het ADM-beleid legt u de afspraken vast die u binnen uw bedrijf met elkaar maakt over het gebruik van alcohol, drugs en medicijnen in relatie tot het werk. De basis voor een goed ADM-beleid wordt gevormd door vier pijlers. Deze pijlers komen zowel bij een uitgebreid als bij een beknopt beleid aan de orde.

  • Pijler 1 – Regels en afspraken
  • Pijler 2 – Preventie en bewustwording
  • Pijler 3 – Begeleiding en zorg
  • Pijler 4 – Handhaving en disciplinaire maatregelen

U beschrijft per pijler zo concreet mogelijk wie wat moet doen en waarom. U legt ook de verschillende taken, rollen en verantwoordelijkheden vast en voor wie ze gelden. Denk aan medewerkers, leidinggevenden, bedrijfsartsen, vertrouwenspersonen, HR-medewerkers, preventiewerkers, Arbo-adviseurs en bedrijfsmaatschappelijk werkers.

 

Lees meer

Per 2 augustus 2022 treedt de nieuwe wet WBO in werking

Per 2 augustus 2022 treedt de nieuwe wet WBO (wet betaald ouderschapsverlof) in werking. De Wet betaald ouderschapsverlof (WBO) geeft ouders de gelegenheid om in het eerste jaar na de komst van een kind tot negen weken betaald ouderschapsverlof op te nemen. Met deze wet wil de overheid werknemers beter in staat te stellen arbeid en zorg te combineren. Met de nieuwe regeling wordt voor de eerste 9 weken van dit ouderschapsverlof een uitkering van UWV geïntroduceerd ter hoogte van 70% van het dagloon, voor zover dat verlof wordt opgenomen in het eerste jaar.

Lees hier het hele artikel.

Lees meer

Bedrijfssluiting

I.v.m. hemelvaart zijn wij 26 en 27 mei 2022 gesloten. Maandag 30 mei 2022 zijn wij u graag weer van dienst.

 

Lees meer

Zorgbemiddeling

Het bemiddelen voor alle soorten zorg waarbij de wachttijd als te lang wordt ervaren met als doel:

  • Gebruik maken van eventueel open gevallen ruimte
  • Gebruik maken van andere specialisten (als de werknemer geen bezwaar heeft)
  • Zoeken naar alternatieven

Zorgbemiddeling wordt gedaan door de zorgverzekeraar en is voor medewerkers bij wie er sprake is van:

  • Een medische indicatie
  • Een eerdere verwijzing in het reguliere traject door huisarts, bedrijfsarts of behandelaar
  • Reguliere zorg die door de basisverzekering wordt gedekt
  • Niet-spoedeisende hulp
  • Een wachttijd van minimaal 2 weken tussen het moment van verwijzing en diagnosestelling of een wachttijd van minimaal 2 weken tussen het moment van diagnosestelling en de start van de behandeling.
  • Dreigend arbeidsverzuim

Lees hier het hele artikel.

Lees meer