WerkFijn houdt u zo gezond mogelijk


  Direct contact? Bel dan geheel vrijblijvend:  (0523) 208 175

Nieuws

C-support is er voor mensen die na drie maanden na COVID-19 nog steeds klachten hebben

C-support is een stichting die werkt in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De stichting bestaat uit een team van ongeveer 100 professionals, een bestuurder en een Raad van Toezicht.

Team

De nazorgadviseurs van C-support werken door heel Nederland. Zij zijn de vaste contactpersonen voor de mensen die zich bij C-support hebben aangemeld. Als het nodig is, schakelt de nazorgadviseur een van onze medisch adviseurs in. Bijvoorbeeld om te overleggen of even mee te kijken. Dat kan een van de huisartsen zijn, maar ook een longarts of cardioloog. De nazorgadviseur kan ook andere experts inschakelen zoals arbeidsdeskundigen, financieel adviseurs en juristen. Onze medisch adviseurs zijn er ook voor (na)scholing van (zorg)professionals. En ze starten en denken mee in onderzoeken naar (de gevolgen van) COVID-19.

C-support model

C-support adviseert en ondersteunt mensen met langdurige coronaklachten. Ze kijken naar de klachten en naar de gevolgen van deze klachten op alle leefgebieden. Het kan gaan om lichamelijke en geestelijke gezondheid, het sociale leven, werk en inkomen. Ze kijken wat er nodig is om de situatie te verbeteren. Ze helpen bij het vinden van de juiste zorgverleners. Bij problemen met werk en inkomen werken zij samen met arbeidsdeskundigen, juristen en financieel adviseurs. Goede zorg vraagt om professionals met actuele kennis van de ziekte. Zij delen hun kennis met zorgverleners en andere professionals. Dit doen ze door scholing via webinars en trainingen. Deze kennis komt voort uit onderzoek. Zij stimuleren onderzoek en adviseren over onderzoek naar Long COVID. C-support doet zelf geen onderzoek.

Voor wie zijn zij er?

Gelukkig herstellen de meeste mensen van COVID-19. Maar er is ook een groeiende groep mensen die na drie maanden nog steeds klachten heeft. C-support is er speciaal voor hen.

 

Lees meer

Ergonomie in de kinderopvang

Werken in de kinderopvang is een leuk maar ook zwaar beroep. De veelheid aan bewegingen brengt gezondheidsrisico’s met zich mee als deze bepaalde grenzen overschrijden en niet op een goede manier worden uitgevoerd. Dit kan leiden tot kleine lichamelijke pijntjes die op den duur kunnen uitgroeien tot chronische lichamelijke klachten. Om te voorkomen dat je na je werk thuis op de bank van vermoeidheid instort en om te voorkomen dat je op latere leeftijd met lichamelijk klachten moet leren leven, is het belangrijk dat je nu verantwoord met je lichaam omgaat. Om de lichamelijke belasting in de kinderopvang zoveel mogelijk te beperken is het belangrijk om de gezondheidsrisico’s te kennen. Bovendien is het belangrijk dat medewerkers in de kinderopvang zich aanleren om op een goede manier hun lichaam te belasten. WerkFijn organiseert hiervoor een training. Het doel van deze training is dat je, als medewerker in de kinderopvang, leert herkennen wat zware taken (handelingen) voor je lichaam zijn en dat je vervolgens samen met je collega’s oplossingen voor deze situaties bedenkt en toepast zodat je je lichaam op een verantwoorde manier kan belasten.

Lees meer

Workshop Krijg grip op stress

Bij Rovecom organiseren ze regelmatig een ‘broodje kennis’. Er wordt dan een presentatie aan alle medewerkers gegeven over een bepaald onderwerp. Vanuit het personeel was er ook behoefte aan een presentatie over hoe je een burnout kunt voorkomen. Wat zijn de voortekenen en hoe voorkom je een burnout.
Op 19 december jl. heeft Marisca Valk een presentatie gegeven voor 75 medewerkers met als onderwerp ‘Krijg grip op stress’. Deze presentatie is goed verlopen en erg goed ontvangen. Ze wilden hier graag een vervolg aangeven en Marisca is deze week gestart met interactieve workshops.

Lees meer

Investeren in vitaliteit

Bij Zeus Beton vinden ze goed werkgeverschap erg belangrijk. Daarom investeren ze in vitaliteit. Elke medewerker krijgt een PMO aangeboden. Door deelname aan het PMO krijgen de medewerkers meer inzicht in hun vitaliteit en gezondheid en krijgen ze advies hoe zij hun welzijn kunnen vergroten. De komen de weken is WerkFijn met de vitaliteitsbus aanwezig bij Zeus Beton.

Lees meer

Vacature bedrijfsarts

Bedrijfsarts WerkFijn

Als bedrijfsarts ondersteun en adviseer je vanuit een gedragsmatige visie. Je neemt een adviserende rol in naar de directie en leidinggevenden van de organisatie waarvoor je werkzaam bent, maar je bent tegelijkertijd in staat om in te spelen op het niveau en denkkader van de medewerkers tijdens het spreekuur.

WerkFijn

WerkFijn  richt zich op verzuimpreventie & duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Onze focus ligt op gezondheid, inzetbaarheid en het voorkomen van uitval. We leveren maatwerk per bedrijf en zorgen voor korte toegangstijden. Bij WerkFijn kijken we altijd naar wat een medewerker nog wel kan.  Niet de beperkingen, maar juist de mogelijkheden van de medewerker stellen we centraal. De eigen verantwoordelijkheid en het belang van medewerkers bij blijvend gezond werken vinden wij belangrijk. We zien duurzame inzetbaarheid als een gedeelde verantwoordelijkheid van de organisatie én haar medewerkers. Gedragsverandering van management, leidinggevenden en medewerkers vormt daarvoor de basis.

Functieomschrijving

Als bedrijfsarts heb je een ruime mate van vrijheid. Dit betekent dat er ruimte is voor jouw ideeën, werkwijze en persoonlijke & professionele ontwikkeling. Je werkt samen met klanten van WerkFijn, maar ook met collega’s. Je bent een adviseur, kritisch maar opbouwend, vanuit de gedragsmatige visie.

Wat verwachten wij van je?

  • Een BIG registratie. Bij voorkeur zelfstandig bedrijfsarts
  • Communicatief zeer vaardig, zowel mondeling als schriftelijk
  • Geduldig op alle niveaus (van directie tot laag opgeleide medewerkers)
  • Empathisch naar de (zieke) werknemer, maar ook besluitvaardig en standvastig in het innemen van standpunt & bijbehorend advies
  • Kunnen omgaan met de (soms tegengestelde) belangen van werkgever/ werknemer
  • Enthousiast, positief, proactief, doortastend, resultaatgericht en flexibel

Wat hebben wij jou te bieden?

WerkFijn is een groeiend bedrijf. WerkFijn opereert regionaal en werkt met diverse klanten. Wij bieden jou een prettige werksfeer in een enthousiast en servicegericht team.

Meer informatie?

Neem dan contact op met Jenet Bel, directeur, via  0523 208 175 of j.bel@werkfijn.nl

Neem voor meer details over onze organisatie een kijkje op onze website www.werkfijn.nl

 

 

Lees meer

Acht tools om hybride werken te laten slagen

Veel mensen werken nog steeds een groot deel van hun werkweek vanuit huis. Uit onderzoek van TNO blijkt dat de voorkeur uitgaat naar een 50-50%-verdeling van werken op kantoor en thuiswerken. Hybride werken biedt voordelen, maar er zijn ook uitdagingen. Daarom ontwikkelde TNO in samenwerking met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een toolbox die werkgevers en werknemers helpt om effectiever, gezonder en fijner hybride te werken.

Lees hier de acht tools waarbij je handvatten en informatie krijgt aangereikt om hybride werken te laten slagen.

Lees meer

Beleid tegen psychosociale arbeidsbelasting

Werknemers kunnen op hun werk geconfronteerd worden met vormen van ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie.

Beleid tegen psychosociale belasting

Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om hun werknemers te beschermen tegen  psychosociale arbeidsbelasting. Zij moeten hiervoor een beleid opstellen en ook daadwerkelijk uitvoeren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.

Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag zoals:

  • agressie en geweld
  • seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten
  • pesten
  • discriminatie

De taken van een vertrouwenspersoon bestaan onder andere uit:

  • Het verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben.
  • Het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is.
  • Het slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures.
  • Het desgewenst begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming.
  • Het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator.
  • Het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.
  • Het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag.
  • Het registreren van gevallen van ongewenst gedrag.

Een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers. Er is een geheimhoudingsplicht.

Aanstellen vertrouwenspersoon

Bedrijven kunnen, in overleg met de  ondernemingsraad, kiezen voor een interne of externe vertrouwenspersoon:

  • buiten het bedrijf: bijvoorbeeld via de arbodienstverlener of brancheorganisatie;
  • binnen het bedrijf: een eigen medewerker die opgeleid wordt tot vertrouwenspersoon of speciaal hiervoor is aangesteld (vooral bij grote organisaties).

Het is niet verstandig om een bedrijfsmaatschappelijk werker of personeelsfunctionaris, naast de reguliere taak, aan te stellen als vertrouwenspersoon. Dit kan conflicten in de reguliere taken tot gevolg hebben.

Aandachtspunten

  • Afhankelijk van de samenstelling van het personeelsbestand kan een bedrijf ervoor kiezen om meerdere vertrouwenspersonen aan te stellen. Hierbij kan gelet worden op geslacht, leeftijd of afkomst, zodat het slachtoffer terecht kan bij iemand waarbij hij zich het best op zijn gemak voelt.
  • Zorg ervoor dat de vertrouwenspersoon het bedrijf goed kent en gemakkelijk toegankelijk is voor de werknemers.
  • Geef de vertrouwenspersoon een eigen kamer die afgesloten kan worden.
  • Naast het aanstellen van een vertrouwenspersoon is het van belang dat een bedrijf een duidelijk beleid heeft tegen ongewenst gedrag en zelf het goede voorbeeld geeft. Voorkomen blijft immers beter dan genezen.
Lees meer

Fijne feestdagen

Namens alle medewerkers van WerkFijn wensen wij u hele fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2023!

Lees meer

Burn out

Al sinds 2013 neemt het aantal werknemers met burn-outklachten toe. Uit onderzoek van TNO blijkt  dat burn-outklachten ontstaan door een combinatie van persoonlijkheidskenmerken, maatschappelijke ontwikkelingen en arbeidsomstandigheden.

Wat is een burn-out?

Een burn-out gaat in de kern over een verstoorde balans tussen de belastbaarheid en de belasting van de werknemer. Belastbaarheid en de belasting hoeven niet altijd perfect in evenwicht te zijn. In sommige periodes is het nu eenmaal drukker dan in andere periodes en dat brengt werkdruk met zich mee. Dat is niet erg. Sterker nog: sommige werknemers presteren juist beter onder druk.

Is die belasting langere tijd niet in evenwicht met de belastbaarheid, dan kan dat leiden tot een burn-out. Als een werknemer in een burn-out beland, ben je overduidelijk te laat. Je wilt juist aan preventie doen en voorkomen dat een werknemer een te hoge belastbaarheid krijgt.

 Blijf in gesprek

Bescherm werknemers tegen een burn-out door met hen te praten over wat zij nodig hebben om hun werk gezond, veilig en met plezier te kunnen doen. De sleutel tot het voorkomen van burn-outs bij werknemers is praten, praten, praten. Vraag werknemers of er zaken zijn die hen frustreren, wat zij nodig hebben en wat zij graag zouden willen. Besef dat werknemers – hoe open je houding ook is – niet altijd bij je aan zullen willen kloppen. Het verhaal kan te persoonlijk zijn of een werknemer vindt het te ongemakkelijk om zijn verzoek met je te delen. Maak daarom duidelijk bij welke andere partijen je werknemers terecht kunnen. Denk aan de bedrijfsarts, de vertrouwenspersoon, de ondernemingsraad, de preventie-medewerker of de HR-afdeling.

Volg het advies van de experts

Komt je werknemer ondanks alle goede bedoelingen in een burn-out terecht, houd je dan aan het advies van de bedrijfsarts. En luister goed naar wat de werknemer nodig heeft. Het devies was altijd waar mogelijk wekelijks een contactmoment hebben met je zieke werknemer, zodat de werknemer contact houdt met werk. Zo ontstaat er geen afstand tot werk; de angst was dat die afstand zou zorgen voor langer verzuim. Door nieuwe inzichten over burn-outs is de richtlijn voor psychische problemen aangepast en adviseren veel bedrijfsartsen nu om de eerste tijd juist geen contact te hebben. In die tijd kan de zieke werknemer tot rust komen; contact met werk verhoogt de druk en heeft een negatieve impact op het herstel. Maar ook hiervoor geldt dat geen werknemer en geen situatie hetzelfde is. Volg het advies van de experts.

Lees meer

Krijg inzicht in jouw gezondheid en leer jezelf blijvende gezonde gewoontes aan

WerkFijn houdt zich bezig met het gezond houden van medewerkers. Dat gaat  onder meer over gezond eten, genoeg bewegen, stressmanagement, verminderen of vermijden van genotmiddelen als alcohol en drugs, genoeg slaap en het ontwikkelen van een goed immuunsysteem. Met onze speciale weegschaal kunnen wij een aantal waarden goed in kaart brengen.  Dit zijn:

  • BMI
  • vetpercentage
  • visceraal vetniveau (=vetmassa rond organen)
  • spiermassa
  • vloeistof
  • botmassa
  • basaal metabolisme ( =minimale hoeveelheid energie die nodig is)
  • metabolische leeftijd
  • inschatting conditieniveau

Met deze metingen worden medewerkers in staat gesteld om hun leefstijl blijvend te veranderen. Wij willen mensen motiveren om zelf de controle te nemen over hun gezondheid. Door een gezonde leefstijl te hanteren kunnen veel welvaartsziekten voorkomen worden. Denk bijvoorbeeld aan diabetes type 2, obesitas of hart- en vaatziekten.

 

Lees meer