WerkFijn houdt u zo gezond mogelijk


  Direct contact? Bel dan geheel vrijblijvend:  (0523) 208 175

Nieuws

Helga 12,5 jaar in dienst

Nadat Herma van der Weide vorig jaar 12,5 jaar bij ons in dienst was, mochten we gisteren vieren dat Helga Kloppenburg 12,5 bij ons in dienst is. Bedankt Helga voor je inzet en gefeliciteerd met deze prachtige mijlpaal namens het hele WerkFijn team. Op naar het volgende jubileum!

Lees meer

Presentatie over stress

Bij de gemeente Hardenberg hechten ze veel waarde aan de gezondheid en inzetbaarheid van hun medewerkers. Om die reden hebben ze WerkFijn gevraagd om een presentatie te geven aan de leidinggevenden. Tijdens deze presentatie heeft Marisca Valk, stress- en burnoutcoach uitleg gegeven over:

–              Wat is stress & burn-out

–              Hoe herken je het

–              Wat doet een stresscoach

–              Wat is de rol van de leidinggevende

Het vervolg op deze presentatie zijn verdiepende sessies met kleine groepjes leidinggevenden. Op 18 en 19 juli gaat Marisca  laagdrempelige en interactieve workshops verzorgen.

Lees meer

Werkgever en werknemer vanaf 1 juli 2023 verplicht om visie op re-integratietraject te geven

In de praktijk gebeurt dit al heel vaak. Maar de regeling is bedoeld om het gesprek over de re-integratie tussen werknemer en werkgever te bevorderen en zo bij te dragen aan een succesvol traject.

Het is belangrijk dat de re-integratie van zieke werknemers zo goed mogelijk verloopt. Werkgevers en werknemers dragen daarvoor een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het gesprek tussen de werknemer en de werkgever is daarbij een onmisbaar onderdeel. Om dat gesprek te bevorderen zijn werkgever en werknemer per 1 juli 2023 verplicht om hun visie op het re-integratietraject te geven.

Werkgevers en werknemers moeten hun mening over de re-integratie-afspraken op meerdere momenten vastleggen, zoals bij het opstellen en bijstellen van het gezamenlijke plan van aanpak en bij de eerstejaarsevaluatie. De visie is gericht op de kortere én de langere termijn; werkgever en werknemer kunnen haar regelmatig bijstellen als dat nodig is.

Lees verder op de website van het UWV https://ap.lc/1GHnF

Lees meer

Wijziging Arbowet voor verplichte vertrouwenspersoon

Het door de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel stelt de vertrouwenspersoon in iedere organisatie met 10 werknemers of meer verplicht. Iedere werknemer krijgt een wettelijk recht op toegang tot die verplichte vertrouwenspersoon. Daarvoor wordt een artikel toegevoegd aan de Arbeidsomstandighedenwet. Het voorstel moet nog geaccordeerd worden door de Eerste Kamer.

Het doel van het wetsvoorstel is ook om de positie van de vertrouwenspersoon in de organisatie te versterken. De vertrouwenspersoon draagt zorg voor de opvang van medewerkers die te maken hebben of hebben gehad met ongewenste omgangsvormen. De gesprekken zijn persoonlijk en vertrouwelijk. Als de medewerker dit wil, kan de vertrouwenspersoon problemen op het vlak van ongewenst gedrag aankaarten bij de aangewezen personen binnen de organisatie.

Vooralsnog is het op basis van het nieuwe wetvoorstel ook mogelijk om te kiezen voor een interne vertrouwenspersoon en zijn hier nog geen opleidingseisen aan gekoppeld. Onze ervaring is dat medewerkers het aankaarten van problemen makkelijker doen bij een externe vertrouwenspersoon. Een externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en objectief én heeft veel kennis en ervaring op dit gebied.

De hulpverlening bestaat uit:

  • eerste emotionele opvang en hulp
  • desgewenst advies geven over mogelijkheden om problemen aan te pakken
  • desgewenst ondersteuning bieden bij het realiseren van de gewenste oplossing
  • indien gewenst contact opnemen met de aangewezen personen binnen de organisatie

 

Op zoek naar een gecertificeerd vertrouwenspersoon voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op via de mail info@werkfijn.nl of telefonisch op 0523 208175

Lees meer

Explosieve stijging langdurig verzuim verwacht

Uit onderzoek blijkt dat momenteel  5,1 procent van het personeel langer dan zes weken thuis zit en de verwachting is dat het langdurig verzuim explosief zal toenemen.

Het langdurig verzuim lijkt een groter probleem te worden dan het kortdurende verzuim. Gemiddeld genomen zijn er steeds meer oudere werknemers, zoals in de zorg, het onderwijs of bij gemeenten. Daar zien we steeds vaker medewerkers met een gemiddelde leeftijd van boven de 50. Oudere werknemers hebben een andere arbeidsethos dan jongeren. Ze melden zich minder snel ziek, maar áls ze ziek zijn dan vallen ze vaak langer uit. Oudere werknemers hebben een hoger risico op ernstige ziektes en hebben doorgaans een langer herstel nodig. Daarnaast hebben oudere werknemers in bepaalde beroepen vaak meer dan dertig jaar (zwaar) fysiek werk gedaan. Dat gaat zich op een gegeven moment wreken. Wij adviseren onze klanten om een intensieve samenwerking met ons aan te gaan, om verdere stijging te voorkomen. Door de inzet van preventieve interventies proberen wij te voorkomen dat medewerkers klachten krijgen. Denk hierbij aan de inzet van een ergonomisch adviseur voor een werkplekonderzoek of een training gezond lichaamsgebruik.

Lees meer

Bedrijfssluiting

I.v.m. hemelvaart zijn wij 18 en 19 mei 2023 gesloten. Maandag 22 mei 2023 zijn wij u graag weer van dienst.

Lees meer

5 feiten over hoe méér groen de gezondheid verbetert

Bij WerkFijn vinden we het heel belangrijk dat onze klanten investeren in duurzame inzetbaarheid van hun werknemers. Een onderdeel daarvan is bijvoorbeeld een vitaliteitsprogramma. Want vitale medewerkers zitten beter in hun vel, presteren beter op het werk, zijn fijnere collega’s én zijn minder vaak ziek.

Hierbij 10 tips voor werkgevers:

  1. Zorg voor een goed verzuimbeleid
  2. Voer een proactief gezondheidsbeleid om ziekteverzuim te verlagen
  3. Herken (vroege) signalen van verzuim
  4. Creëer een open bedrijfscultuur
  5. Stimuleer een gezonde leefstijl
  6. Laat waardering blijken (empathisch leiderschap)
  7. Wees betrokken bij werknemers en investeer in gezonde werknemers
  8. Houd rekening met de werk/privé balans
  9. Zorg voor een goede samenwerking met de arbodienst
  10. Zorg voor een veilige, gezonde werkplek/werkvloer

Bij een gezonde werkplek wordt meestal ingezet op psychosociale arbeidsbelasting en op fysieke belasting. Maar uit onderzoek blijkt dat  mensen zich gelukkiger voelen temidden van groen. Een groene omgeving werkt rustgevend, vermindert stress en stimuleert het concentratievermogen. Lees hier 5 feiten over hoe méér groen de gezondheid verbetert

Lees meer

Ergonomische advisering – filialen Profile Heuver

Bij Profile Heuver hechten ze veel waarde aan de gezondheid en veiligheid van hun medewerkers. Om die reden heeft WerkFijn de filialen in Venlo, Hardenberg en Groningen bezocht. Marianne Groenen is een deskundige op het gebied van ergonomie en zij heeft haar expertise ingezet om de medewerkers te ondersteunen bij het bevorderen van hun vitaliteit.
Tijdens haar bezoek heeft Marianne nuttige adviezen gedeeld met de medewerkers achter de balie en met de monteurs. Ze heeft praktische tips gegeven om de werkplek ergonomisch te optimaliseren en hierin actief met hen meegedacht. Haar bezoek is op alle filialen als positief ervaren. De uitgebreide bevindingen zijn in een rapportage gedeeld met Heuver.

Lees meer

Meer werkgeluk vertaalt zich in minder verzuim

Uit onderzoek om inzicht te krijgen in thema’s die bedrijven belangrijk vinden op het gebied van terugdringen van verzuim blijkt het volgende:

  • 7 op de 10 ondervraagden geeft aan dat zij aandacht voor werkgeluk belangrijk vinden in het voorkomen van verzuim
  • 2 op de 3 bedrijven een vindt vitaliteit van medewerkers en aandacht voor duurzame inzetbaarheid een belangrijk thema de komende jaren

Werkgeluk en vitaliteit van medewerkers leeft iets sterker in grotere mkb-bedrijven en onder werknemers van 45 jaar of ouder. Hoe groter de organisatie, hoe vaker men het belang ziet van aandacht voor deze thema’s. In grotere mkb-bedrijven (50+ fte) gaat het om circa 75% van de ondervraagden, terwijl dit aandeel in kleinere mkb-bedrijven ongeveer tweederde bedraagt. Ongeacht branche zien bedrijven het belang van thema’s als werkgeluk en vitaliteit. In alle branches herkent minimaal 6 op de 10 ondervraagden het belang van aandacht voor werkgeluk en vitaliteit om verzuim te voorkomen. Gelukkig personeel is productiever, creatiever en loyaler aan de werkgever. Meer werkgeluk vertaalt zich in minder verzuim en betere bedrijfsresultaten.

Bron: Sazas

Lees meer

In een ideale wereld zijn we ook tijdens ons werk gezond bezig. Toch zitten we in Nederland gemiddeld 10 uur op een werkdag. Daardoor lopen we meer kans op ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes type II, depressie, kanker en zelfs vroegtijdig overlijden. Beeldschermwerkers hebben daarnaast ook een verhoogde kans op klachten aan armen, nek en schouders. Gelukkig is de oplossing vrij simpel: regelmatig even opstaan en bewegen. Als je elk half uur in beweging bent, is de kans kleiner dat je ziek wordt.

In 2018 is het programma Preventie Beroepsziekten (PPBZ) gestart . Hier kunt u de activiteiten en opbrengsten lezen.

Voor kantoormedewerkers is het advies om staand te vergaderen en ook tijdens het telefoneren gaan staan of lopen.

Lees meer