Op 27, 28 en 29 december 2017 zijn wij van 08.30 – 12.30 uur bereikbaar.
Wij wensen u alvast fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2018!
WerkFijn houdt u zo gezond mogelijk
Direct contact? Bel dan geheel vrijblijvend: (0523) 208 175
Op 27, 28 en 29 december 2017 zijn wij van 08.30 – 12.30 uur bereikbaar.
Wij wensen u alvast fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2018!
Bedrijfsarts WerkFijn
Als bedrijfsarts ondersteunt en adviseert u vanuit een gedragsmatige visie. U neemt een adviserende rol in naar de directie en leidinggevenden van de organisatie waarvoor uw werkzaam bent, maar u bent tegelijkertijd in staat om in te spelen op het niveau en denkkader van de medewerkers tijdens het spreekuur.
WerkFijn
WerkFijn richt zich op verzuimpreventie & duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Onze focus ligt op gezondheid, inzetbaarheid en het voorkomen van uitval. We leveren maatwerk per bedrijf en zorgen voor korte toegangstijden. Omdat we kwaliteit van onze dienstverlening erg belangrijk vinden zijn we ISO 9001 gecertificeerd. We zien duurzame inzetbaarheid als een gedeelde verantwoordelijkheid van de organisatie én haar medewerkers. Gedragsverandering van management, leidinggevenden en medewerkers vormt daarvoor de basis.
Functieomschrijving
Als bedrijfsarts heeft u een ruime mate van vrijheid. Dit betekent dat er ruimte is voor uw ideeën, werkwijze en persoonlijke & professionele ontwikkeling. U werkt samen met klanten van WerkFijn, maar ook met collega’s. U bent een adviseur, kritisch maar opbouwend, vanuit de gedragsmatige visie.
Wat verwachten wij van u?
Wat hebben wij u te bieden?
WerkFijn is een groeiend bedrijf. Wij bieden u een prettige werksfeer in een enthousiast en servicegericht team.
Meer informatie?
Neem dan contact op met Jenet Bel, directeur, via 0523 208 175 of j.bel@WerkFijn.nl
Ongeveer één op de drie werknemers heeft last van werkdruk. Een serieus probleem waar werknemer en werkgever rekening mee moeten houden. Want zowel te veel als te weinig werkdruk kan leiden tot psychische en fysieke gezondheidsklachten.
Wat is werkdruk?
Werkdruk is wat anders dan het druk hebben op je werk. Zolang je het als werknemer kunt bolwerken, hoeft het niet tot problemen te leiden. Sommige mensen vinden het zelfs prettiger om het druk te hebben dan om zich te vervelen. Op het moment dat de balans tussen de werkbelasting en de belastbaarheid van de werknemer verstoord raakt, spreekt men van werkdruk.
Werkdruk treedt dus op als je het werk niet binnen de gestelde tijd af kunt krijgen of niet meer aan de gestelde eisen kunt voldoen. Dit ontstaat bijvoorbeeld door:
Ook omstandigheden op het werk kunnen ervoor zorgen het werk niet goed uitgevoerd kan worden waardoor werkdruk ontstaat. Voorbeelden zijn:
Niet altijd is het werk de directe oorzaak. Ook de persoonlijke situatie kan zorgen voor een verhoogde werkdruk:werknemers die moeilijk nee kunnen zeggen tegen werk;
Gevolgen werkdruk
Werkdruk kan leiden tot werkstress. Dit zorgt voor psychische en fysieke klachten.
Fysieke klachten:
Psychische klachten:
Ook voor de organisatie heeft werkdruk grote gevolgen:
Lees hier wat de wet zegt over werkdruk.
In Nederland werken bijna 1,3 miljoen mensen soms of regelmatig ’s nachts. Werk in de nachtelijke uren verstoort het dag-nachtritme van het lichaam wat kan leiden tot nadelige gezondheidseffecten. Nachtwerk veroorzaakt gezondheidsproblemen op korte termijn. Slaapproblemen komen anderhalf tot tweemaal vaker voor bij nachtwerkers dan bij dagwerkers. Er is ook sterk bewijs voor het bestaan van gezondheidsrisico’s op lange termijn. Nachtwerk verhoogt het risico op diabetes mellitus (type 2) en hart- en vaatziekten en dat risico neemt toe naarmate men meer jaren nachtwerk verricht.
Lees hier het hele artikel.
Pesten kan leiden tot ernstige gezondheidsklachten
Een grapje op zijn tijd moet kunnen en verlevendigt zelfs de werksfeer. Maar wanneer iemand structureel voor gek wordt gezet, is het niet grappig meer. Plagen wordt dan pesten en dat kan leiden tot ernstige gezondheidsklachten bij het slachtoffer.
Welke vormen van pesten zijn er?
Meer dan een half miljoen mensen zeggen wel eens gepest te worden op het werk, waarvan honderdduizend zelfs op structurele basis. Het gaat dan om minimaal een keer per week, gedurende zeker een halfjaar. Behoorlijk ingrijpend dus. Pesten kan in verschillende vormen plaatsvinden:
Vaak gaat het overigens om een combinatie van deze vormen.
Pesten is iets anders dan een eenmalig incident of een conflict, hoewel een conflict met een collega of leidinggevende wel aanleiding kan zijn tot pestgedrag. Meningsverschillen, beroepsgeschillen of machtsstrijd die niet worden beslecht, werken het proces van pesten in de hand.
Gevolgen van pesten: Psychische en lichamelijke klachten
Pesten tast de waardigheid van het slachtoffer aan. De gepeste werknemer komt in een sociaal isolement terecht en verliest zijn zelfvertrouwen. Mensen die gepest worden kunnen zelfs lichamelijke klachten krijgen. Het kan leiden tot irritatie, hart- en vaatziekten, maag- en darmklachten, hartkloppingen en slaapstoornissen.
Gevolgen van pesten: Ziekteverzuim
Werknemers die gepest worden gaan met minder plezier naar hun werk en presteren hierdoor minder. Ook is er een grotere kans op ongelukken op de werkvloer. Mensen die gepest worden melden zich vaker ziek en verzuimen drie keer meer dan hun collega’s. In totaal leidt pestgedrag naar schatting tot ruim vier miljoen extra verzuimdagen per jaar. In sommige gevallen leidt het tot arbeidsongeschiktheid. Hier ligt een rol voor de bedrijfsarts, die moet vaststellen dat de arbeidsongeschiktheid geen medische oorzaak heeft en dat er dus geen sprake is van een objectiveerbare ziekte en/of medisch gebrek. Het verzuim maakt de inzet van andere deskundigen dan artsen noodzakelijk om het pesten en de gevolgen op te heffen.
Niet alleen het slachtoffer maar ook werknemers die getuige zijn van pestgedrag kunnen er last van hebben. Het blijkt dat ook zij psychosomatische klachten ontwikkelen en zich vaker ziek melden. Vermoedelijk doordat de werksfeer letterlijk verpest is. Het personeelsverloop in een bedrijf waar gepest wordt ligt dan ook een stuk hoger.
Lees hier wat je als werknemer, werkgever of collega kunt doen.
Elke winter wordt gemiddeld één op de acht mensen getroffen door griep. Grieppatiënten moeten meestal een week het bed houden. Dat kost u al gauw € 750,- per medewerker. Een griepprik kan dit voorkomen. Het biedt voor circa 80% bescherming tegen het krijgen van griep. WerkFijn kan uw medewerkers voorzien van een griepvaccinatie. Dat kan op één van de locaties van WerkFijn, maar ook bij u op het bedrijf.
Meer weten? Bel dan op 0523-208175 of stuur een mail naar info@WerkFijn.nl
Wat is medewerkers tevredenheid?
Medewerkerstevredenheid heeft grote invloed op de prestaties van de organisatie. Een gemotiveerde medewerker zet net dat stapje extra. En daar plukt iedereen de vruchten van!
Het uitgangspunt is dat medewerkers de kracht van een organisatie zijn. Dat zij zien wat er in organisaties goed gaat en wat er beter, slimmer en leuker kan. Het Medewerkers Tevredenheids Onderzoek (MTO) is een hulpmiddel voor de organisatie bij het verzamelen en benutten van de feedback en ideeën van hun eigen medewerkers. Met als doel: meer werkplezier en duurzaam succesvolle organisaties. Immers tevreden en betrokken medewerkers zullen gemotiveerd zijn om klanten tevreden te maken en te houden. Bovendien zullen tevreden en betrokken medewerkers hun werk met meer plezier en enthousiasme doen, zullen zij een hogere productiviteit hebben en kan dit een positieve invloed hebben op het ziekteverzuim.
WerkFijn heeft voor het MTO een vragenlijst ontwikkeld welke de mate van tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers van een organisatie meet. De uitkomsten van het MTO bieden inzicht in, en aangrijpingspunten voor verbeteringen in de organisatiestructuur, de werksituatie en de interne bedrijfscultuur. Dit heeft niet alleen een positief effect op de mate van tevredenheid van de medewerkers, maar kan ook invloed hebben op de mate van tevredenheid van de klanten.
Meer weten? Bel dan op 0523-208175 of stuur een mail naar info@WerkFijn.nl
Legio mensen hebben tegenwoordig te kampen met een burn-out. Ze moeten te hard werken, dagelijks teveel ballen in de lucht houden. Ze hebben, kortom, teveel stress. Maar stress hoef je niet alleen te krijgen als je het te drúk hebt. Heb je juist te weinig te doen, dan kun je daar ook gestresst van raken. Je gaat je dan namelijk letterlijk ziek vervelen. Dan heb je geen burn-out, maar een bore-out. Het klinkt misschien paradoxaal, gestresst raken van weinig te doen hebben, maar zo onlogisch is dat niet. Een grote groep mensen verveelt zich stierlijk op het werk en ondervindt daar op een gegeven moment burn-out achtige klachten van. Deze mensen werken bijvoorbeeld onder hun niveau, hebben te weinig te doen voor de hoeveelheid dagen die ze werken, of ervaren hun werk als weinig boeiend en/of zingevend. Lees hier het hele artikel.
Uit onderzoek blijkt dat de gunstige effecten toenemen met de hoeveelheid beweging: een beetje bewegen is beter dan niets en meer bewegen is nog beter. Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen zouden volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur matig intensief moeten bewegen en kinderen dagelijks minstens een uur. Ook worden voor beide groepen spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. Dit alles verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes en, hart- en vaatziekten, en depressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken. De Gezondheidsraad adviseert de minister van VWS om te stimuleren dat mensen blijvend meer bewegen en minder stilzitten.
Lees hier de beweegrichtlijnen 2017.
De dag van ………………..Helga Kloppenburg, verpleegkundig consulent
Iedere dag is het weer afwachten hoe de gesprekken gaan en waarover. Het kan zijn dat ik op locatie periodiek medische onderzoeken verricht. Soms stap ik dan hiervoor al op tijd in de auto om ergens in het land plaats te nemen bij een organisatie, die hun medewerkers een PMO aanbiedt. Prettig voor de deelnemers om op de werkplek zelf te zijn en voor mij heel fijn om de sfeer binnen de organisatie te kunnen proeven.
Alle gesprekken beginnen met een oriëntatie, wat verwacht men, in hoeverre heeft men zich al voorbereid. Vaak na een paar vragen is dit helder. Ik stel voor welke werkwijze ik hanteer en geef aan dat ik niet ‘de baas’ ben maar degene die bij mij aan tafel zit. Niets moet. Mijn doel is uiteindelijk wel om in gesprek te komen. Vaak is het ijs snel gebroken en lukt dit vlot. Tijdens het gesprek is het uitgangspunt bewustwording. Wat is de eigen rol en waar liggen mogelijkheden. Mijn taak is niet om alles op te lossen voor cliënten, maar wel inzichten verschaffen in eigen kracht en mogelijkheden.
Op een ander moment kan de dag kan ingepland staan met vakantiegangers, die graag voorlichting en vaccinaties willen ontvangen voor hun reis. Of met zakelijke reizigers die vanwege hun functie naar het buitenland vertrekken.
Reizigers adviseren over de risico’s met betrekking tot de reis die gepland staat. Daarnaast preventieve adviezen kunnen geven en aanbevelen welke vaccinaties zinvol zijn. Mensen met prikangst op hun gemak stellen en hoe mooi is het dan om achteraf te horen dat het allemaal reuze meeviel.
Ik kan dan ook steeds weer concluderen dat ik een afwisselende baan heb, waarin het contact met mensen steeds weer centraal staat,