WerkFijn houdt u zo gezond mogelijk


  Direct contact? Bel dan geheel vrijblijvend:  (0523) 208 175

Nieuws

Werkbezoek door bedrijfsarts

Eén van de wijzigingen in de nieuwe Arbowet, die op 1 juli jl.  in werking is getreden is dat de bedrijfsarts vrije toegang heeft tot alle werkplekken. Onze bedrijfsarts Eric Musch bezoekt daarom regelmatig een werkplek om ter plekke de werksituatie te bekijken en de werkgever hierover te adviseren.

Lees meer

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Wat is de Algemene Verordening Gegevensbescherming?

De AVG is de nieuwe Europese privacywet die in alle landen van de EU van toepassing is vanaf 25 mei 2018. Deze wet vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wpb). Onze bedrijfsvoering moet dus uiterlijk op deze datum hieraan voldoen. Als dienstverlener  nemen wij onze verantwoordelijkheid en dat betekent dat wij onze procedures zullen aanscherpen. Wij zullen onze klanten hiervan binnenkort op de hoogte brengen.

Zaken die aan de orde komen zijn:

  • Registratie BSN
  • Afschermen persoonsgegevens
  • Tweestapsverificatie voor alle gebruikers van verzuimsignaal
Lees meer

Ook voor vakantie in Oost-Europa zijn vaccinaties nodig

Op 9 januari 2018 stond er een artikel in de krant dat Nederlanders zich niet of nauwelijks voorbereiden voor op een vakantie in het buitenland. Ze vragen voor vertrek geen informatie over de veiligheid in hun vakantieland of over lokale wetten, regels en gebruiken. Ook de benodigde vaccinaties halen zij vaak niet. Belangrijk om te weten is dat ook voor vakantie in Oost-Europa vaccinaties nodig zijn. Als mensen naar Afrika gaan weet men vaak wel dat ze zich moeten laten inenten en voorlichten. Maar ook voor populaire vakantielanden zoals Bulgarije, Egypte, Kroatië, Turkije en Tunesië is het verstandig om dat te laten doen, omdat ook in deze landen risico bestaat op infectieziekten. Zelfs in de meest luxe resorts.

Bij WerkFijn kunt u terecht voor vaccinaties, advies, informatie en aanverwante gezondheidsartikelen (zoals klamboes, muggenbestrijdingsmiddelen,reisapotheek e.d.). Iedereen krijgt een persoonlijk advies afgestemd op reisdoel, duur van de reis en gezondheid.

Afspraak maken?

Het maken van een afspraak kan op werkdagen van 08.00 – 16.30 uur op tel. 0523-208 175 of via info@WerkFijn.nl

 

Lees meer

Vacature bedrijfsarts

Bedrijfsarts WerkFijn 

Als bedrijfsarts ondersteunt en adviseert u vanuit een gedragsmatige visie. U neemt een adviserende rol in naar de directie en leidinggevenden van de organisatie waarvoor uw werkzaam bent, maar u bent tegelijkertijd in staat om in te spelen op het niveau en denkkader van de medewerkers tijdens het spreekuur.

WerkFijn

WerkFijn  richt zich op verzuimpreventie & duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Onze focus ligt op gezondheid, inzetbaarheid en het voorkomen van uitval. We leveren maatwerk per bedrijf en zorgen voor korte toegangstijden. Omdat we kwaliteit van onze dienstverlening erg belangrijk vinden zijn we ISO 9001 gecertificeerd. We zien duurzame inzetbaarheid als een gedeelde verantwoordelijkheid van de organisatie én haar medewerkers. Gedragsverandering van management, leidinggevenden en medewerkers vormt daarvoor de basis.

Functieomschrijving

Als bedrijfsarts heeft u een ruime mate van vrijheid. Dit betekent dat er ruimte is voor uw ideeën, werkwijze en persoonlijke & professionele ontwikkeling. U werkt samen met klanten van WerkFijn, maar ook met collega’s. U bent een adviseur, kritisch maar opbouwend, vanuit de gedragsmatige visie.

Wat verwachten wij van u?

  • Een BIG registratie en een afgeronde bedrijfsartsopleiding
  • Communicatief zeer vaardig, zowel mondeling als schriftelijk
  • Geduldig op alle niveaus (van directie tot laag opgeleide medewerkers)
  • Empatisch naar de (zieke) werknemer, maar ook besluitvaardig en standvastig in het innemen van standpunt & bijbehorend advies
  • Kunnen omgaan met de (soms tegengestelde) belangen van werkgever/ werknemer
  • Enthousiast, positief, proactief, doortastend, resultaatgericht en flexibel

Wat hebben wij u te bieden?

WerkFijn is een groeiend bedrijf. Wij bieden u een prettige werksfeer in een enthousiast en servicegericht team.

Meer informatie?

Neem dan contact op met Jenet Bel, directeur, via  0523 208 175 of j.bel@WerkFijn.nl

Lees meer

Werkdruk is wat anders dan het druk hebben op je werk

Ongeveer één op de drie werknemers heeft last van werkdruk. Een serieus probleem waar werknemer en werkgever rekening mee moeten houden. Want zowel te veel als te weinig werkdruk kan leiden tot psychische en fysieke gezondheidsklachten.

Wat is werkdruk?

Werkdruk is wat anders dan het druk hebben op je werk. Zolang je het als werknemer kunt bolwerken, hoeft het niet tot problemen te leiden. Sommige mensen vinden het zelfs prettiger om het druk te hebben dan om zich te vervelen. Op het moment dat de balans tussen de werkbelasting en de belastbaarheid van de werknemer verstoord raakt, spreekt men van werkdruk.

Werkdruk treedt dus op als je het werk niet binnen de gestelde tijd af kunt krijgen of niet meer aan de gestelde eisen kunt voldoen. Dit ontstaat bijvoorbeeld door:

  • te weinig tijd voor een opdracht;
  • hogere kwaliteitseisen aan het werk dan is waar te maken;
  • ingewikkeldere taken dan waarvoor men geschoold is of waarvoor apparatuur voor handen is;
  • werk dat niet aansluit bij opleidingsniveau of ervaring;
  • of te zware verantwoordelijkheden.

Ook omstandigheden op het werk kunnen ervoor zorgen het werk niet goed uitgevoerd kan worden waardoor werkdruk ontstaat. Voorbeelden zijn:

  • technische mankementen;
  • conflicten met de leidinggevende;
  • reorganisaties die zorgen voor baanonzekerheid;
  • onduidelijke taakomschrijving;
  • veeleisende klanten;
  • te weinig pauzes / vakantie.

Niet altijd is het werk de directe oorzaak. Ook de persoonlijke situatie kan zorgen voor een verhoogde werkdruk:werknemers die moeilijk nee kunnen zeggen tegen werk;

  • werknemers die erg perfectionistisch zijn;
  • problemen thuis die veel aandacht opeisen.

Gevolgen werkdruk

Werkdruk kan leiden tot werkstress. Dit zorgt voor psychische en fysieke klachten.

Fysieke klachten:

  • verhoogde bloeddruk;
  • hart-/vaatziekten;
  • hoofdpijn;
  • duizeligheid;
  • hyperventilatie;
  • klachten aan arm, nek, schouder (RSI);
  • verminderde weerstand.

Psychische klachten:

  • vermoeidheid;
  • slapeloosheid;
  • somberheid / depressie;
  • piekeren;
  • overmatig alcohol-/medicijngebruik;
  • vraatzucht;
  • overspannen;
  • burn-out;
  • agressie.

Ook voor de organisatie heeft werkdruk grote gevolgen:

  • ziekteverzuim als gevolg van lichamelijke klachten. (Jaarlijks melden 150.000 tot 300.000 mensen zich ziek vanwege werkstress!);
    werknemers hebben minder plezier in het werk;
  • werknemers kunnen zich slechter concentreren;
  • afname kwaliteit van het werk / productieverlies;
  •  kans op ongevallen op het werk.

Lees hier wat de wet zegt over werkdruk.

Lees meer

Gezondheidsrisico’s door nachtwerk

In Nederland werken bijna 1,3 miljoen mensen soms of regelmatig ’s nachts. Werk in de nachtelijke uren verstoort het dag-nachtritme van het lichaam wat kan leiden tot nadelige gezondheidseffecten. Nachtwerk veroorzaakt gezondheidsproblemen op korte termijn. Slaapproblemen komen anderhalf tot tweemaal vaker voor bij nachtwerkers dan bij dagwerkers. Er is ook sterk bewijs voor het bestaan van gezondheidsrisico’s op lange termijn. Nachtwerk verhoogt het risico op diabetes mellitus (type 2) en hart- en vaatziekten en dat risico neemt toe naarmate men meer jaren nachtwerk verricht.

Lees hier het hele artikel.

 

Lees meer

Mensen die gepest worden melden zich vaker ziek en verzuimen drie keer meer dan hun collega’s

Pesten kan leiden tot ernstige gezondheidsklachten

Een grapje op zijn tijd moet kunnen en verlevendigt zelfs de werksfeer. Maar wanneer iemand structureel voor gek wordt gezet, is het niet grappig meer. Plagen wordt dan pesten en dat kan leiden tot ernstige gezondheidsklachten bij het slachtoffer.

Welke vormen van pesten zijn er?

Meer dan een half miljoen mensen zeggen wel eens gepest te worden op het werk, waarvan honderdduizend zelfs op structurele basis. Het gaat dan om minimaal een keer per week, gedurende zeker een halfjaar. Behoorlijk ingrijpend dus. Pesten kan in verschillende vormen plaatsvinden:

  • grapjes maken ten koste van een ander;
  • vervelende opmerkingen maken;
  • beledigen of schelden;
  • openlijk terechtwijzen;
  • negeren of sociaal isoleren;
  • gebaren maken;
  • roddelen;
  • kritiek uiten op iemands persoonlijke leven;
  • beschadigen van eigendommen.

Vaak gaat het overigens om een combinatie van deze vormen.

Pesten is iets anders dan een eenmalig incident of een conflict, hoewel een conflict met een collega of leidinggevende wel aanleiding kan zijn tot pestgedrag. Meningsverschillen, beroepsgeschillen of machtsstrijd die niet worden beslecht, werken het proces van pesten in de hand.

Gevolgen van pesten: Psychische en lichamelijke klachten

Pesten tast de waardigheid van het slachtoffer aan. De gepeste werknemer komt in een sociaal isolement terecht en verliest zijn zelfvertrouwen. Mensen die gepest worden kunnen zelfs lichamelijke klachten krijgen. Het kan leiden tot irritatie, hart- en vaatziekten, maag- en darmklachten, hartkloppingen en slaapstoornissen.

Gevolgen van pesten: Ziekteverzuim

Werknemers die gepest worden gaan met minder plezier naar hun werk en presteren hierdoor minder. Ook is er een grotere kans op ongelukken op de werkvloer. Mensen die gepest worden melden zich vaker ziek en verzuimen drie keer meer dan hun collega’s. In totaal leidt pestgedrag naar schatting tot ruim vier miljoen extra verzuimdagen per jaar. In sommige gevallen leidt het tot arbeidsongeschiktheid. Hier ligt een rol voor de bedrijfsarts, die moet vaststellen dat de arbeidsongeschiktheid geen medische oorzaak heeft en dat er dus geen sprake is van een objectiveerbare ziekte en/of medisch gebrek. Het verzuim maakt de inzet van andere deskundigen dan artsen noodzakelijk om het pesten en de gevolgen op te heffen.

Niet alleen het slachtoffer maar ook werknemers die getuige zijn van pestgedrag kunnen er last van hebben. Het blijkt dat ook zij psychosomatische klachten ontwikkelen en zich vaker ziek melden. Vermoedelijk doordat de werksfeer letterlijk verpest is. Het personeelsverloop in een bedrijf waar gepest wordt ligt dan ook een stuk hoger.

Lees hier wat je als werknemer, werkgever of collega kunt doen.

Lees meer

Griepvaccinatie

Elke winter wordt gemiddeld één op de acht mensen getroffen door griep. Grieppatiënten moeten meestal een week het bed houden. Dat kost u al gauw € 750,-  per medewerker. Een griepprik kan dit voorkomen. Het biedt voor circa 80% bescherming tegen het krijgen van griep. WerkFijn kan uw medewerkers  voorzien van een griepvaccinatie. Dat kan op één van de locaties van WerkFijn, maar ook bij u op het bedrijf.

Meer weten? Bel dan op 0523-208175 of stuur een mail naar info@WerkFijn.nl

Lees meer

Medewerkerstevredenheidonderzoek

Wat is medewerkers tevredenheid?

Medewerkerstevredenheid heeft grote invloed op de prestaties van de organisatie. Een gemotiveerde medewerker zet net dat stapje extra. En daar plukt iedereen de vruchten van!

Het uitgangspunt is dat medewerkers de kracht van een organisatie zijn. Dat zij zien wat er in organisaties goed gaat en wat er beter, slimmer en leuker kan. Het Medewerkers Tevredenheids Onderzoek (MTO) is een hulpmiddel voor de organisatie bij het verzamelen en benutten van de feedback en ideeën van hun eigen medewerkers. Met als doel: meer werkplezier en duurzaam succesvolle organisaties. Immers tevreden en betrokken medewerkers zullen gemotiveerd zijn om klanten tevreden te maken en te houden. Bovendien zullen tevreden en betrokken medewerkers hun werk met meer plezier en enthousiasme doen, zullen zij een hogere productiviteit hebben en kan dit een positieve invloed hebben op het ziekteverzuim.

WerkFijn heeft voor het MTO een vragenlijst ontwikkeld welke de mate van tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers van een organisatie meet. De uitkomsten van het MTO bieden inzicht in, en aangrijpingspunten voor verbeteringen in de organisatiestructuur, de werksituatie en de interne bedrijfscultuur. Dit heeft niet alleen een positief effect op de mate van tevredenheid van de medewerkers, maar kan ook invloed hebben op de mate van tevredenheid van de klanten.

Meer weten? Bel dan op 0523-208175 of stuur een mail naar info@WerkFijn.nl

 

 

Lees meer