WerkFijn houdt u zo gezond mogelijk


  Direct contact? Bel dan geheel vrijblijvend:  (0523) 208 175

Nieuws

Preventieve spreekuren

We merken al langere tijd dat de maatregelen die gelden om het coronavirus te bestrijden z’n weerslag heeft op het welbevinden van veel medewerkers. Het psychisch verzuim is hoog en de kans op uitval van medewerkers blijft vanwege de aanblijvende maatregelen hoog.

Vanuit WerkFijn merken wij dat er bij medewerkers behoefte is aan extra ondersteuning. Daarom hebben wij in deze tijd extra capaciteit beschikbaar gemaakt om (preventieve) spreekuren aan te bieden. Wij hopen met deze coachende spreekuren uitval van medewerkers te voorkomen én de inzetbaarheid van medewerkers te vergroten.

Indien u behoefte heeft aan externe ondersteuning en gebruik wilt maken van deze spreekuren wilt u de mogelijkheid tot een preventief spreekuur dan  onder de aandacht brengen in uw organisatie? Een afspraak voor het spreekuur kan gemaakt worden via de binnendienst van WerkFijn: 0523-208175 of via info@werkfijn.nl

Lees meer

Afwijkende openingstijden

De feestdagen staan voor de deur, daarom hebben wij afwijkende openingstijden. Op 24, 27, 28, 29 en 30 december zijn wij ‘s middags gesloten en op 31 december zijn wij de hele dag gesloten. Vanaf maandag 03 januari 2022 staan wij weer volledig voor u klaar. Wij wensen u fijne dagen toe en een gezond en gelukkig 2022!

Lees meer

Tijdcontingent opbouwen

Voor een duurzame werkhervatting is het advies om tijdcontingent op te bouwen. Dat wil zeggen dat je op vaste tijden een vast aantal uren/taken opbouwt. Bij WerkFijn vinden we de dialoog tussen leidinggevende en medeweker heel belangrijk , dus onze bedrijfsarts(ondersteuner) geeft het aantal uren aan dat een medewerker kan werken en de leidinggevende kan samen met de medewerkers de taken benoemen. Hieronder vindt u een voorbeeld van zo’n schema.

Weeknr Uren Taken
12 2 x 3 uur Collega’s helpen met kleine klusje, of wat administratie doen, nog niet in de nachtdienst, maar een dagdienst hiervoor in de plaats
13 2 x 3 uur Hetzelfde als vorige week
14 3 x 3 uur 1 uur achter de machine werken, daarna weer rustige klusjes voor collega’s
15 3 x 3 uur Hetzelfde als vorige week
16 3 x 4 uur 2 uur achter de machine werken, daarna weer rustige klusjes voor collega’s
17 3 x 4 uur Hetzelfde als vorige week
18 4 x 4 uur In totaal 3 uur eigen werk, maar tussendoor wat langere pauzes. Vanaf nu weer gewoon met de ploeg meedraaien
19 4 x 4 uur Hetzelfde als vorige week
20 5 x 4 uur In totaal 3 uur eigen werk, maar tussendoor wat langere pauzes, maar pauzes steeds wat korter proberen te maken
21 5 x 4 uur Hetzelfde als vorige week
22 5 x 5 uur Nu gewoon meedraaien in eigen werk
23 5 x5 uur Hetzelfde als vorige week
24 5 x 6 uur Eigen werk
etc.

 

 

 

 

 

Lees meer

Week van de werkstress 2021

Bij veel organisaties zijn er collega’s die vanwege werkstress thuis zitten of die de werkdruk niet of nauwelijks aankunnen. Van 15 t/m 19 november 2021 is het voor de zesde keer de landelijke Week van de Werkstress.

Wist u dat?

  • Stress op de werkvloer beroepsziekte nummer 1 is?
  • Het merendeel van alle klachten wordt veroorzaakt door stress?
  • Chronische stress invloed heeft op het immuunsysteem?
  • Het negeren van stresssignalen kan leiden tot een burn-out?
  • Er 2 soorten stress bestaan: gezonde en ongezonde stress?

Het aantal mensen dat last heeft van werkstress is de laatste jaren toegenomen. Vroeger was het met name fysieke belasting waar mensen last van hadden, maar tegenwoordig gaat het om psychosociale arbeidsbelasting. Steeds meer mensen hebben last van een burn-out of overspannenheid. Ruim 1 op de 8 werknemers in Nederland ervaart stress op het werk en daarmee is stress op de werkvloer beroepsziekte nummer 1.

Wanneer is er sprake van werkstress?

Normaalgesproken hoeft nu en dan stress ervaren helemaal geen probleem te zijn. Het kan er onder andere voor zorgen dat u wordt uitgedaagd en zodoende beter presteert. Bijvoorbeeld wanneer u in een stimulerende omgeving werkt waar behoeften, kennis en capaciteiten in lijn zijn met de werklast. Echter, als de spanning langdurig te hoog is en er zijn geen of onvoldoende momenten om te herstellen dan kan het negatief uitpakken. Daardoor neemt de productiviteit af, bent u minder gemotiveerd en ook minder weerbaar wat u uiteindelijk kan opbreken en de gezondheid schaadt.

Veelvoorkomende voorbeelden van werkstress

Niet alleen een te hoge werkdruk is debet aan werkstress. Er zijn legio andere voorbeelden waarin u eveneens met stress op uw werk wordt geconfronteerd. Zo kan pesten en ongewenste intimiteiten op de werkvloer zorgen voor flinke spanningen. Of wat te denken van: altijd bereikbaar willen zijn en in contact staan met uw werk. Zelfs buiten werktijd en in uw vakanties. Andere situaties waarin werkstress om de hoek kan komen kijken zijn onder andere: onregelmatige werk- en rusttijden hebben, geen eigen inbreng hebben op het werk dat u doet en/of gebrek aan sturing en ondersteuning door een leidinggevende. Ook  een slag in de rondte werken zonder waardering als opslag, een compliment of promotie en werk doen waarbij u te maken heeft met verbaal agressieve klanten zijn potentiële stressfactoren.

Die spanningen die uw werksituatie met zich meebrengt, kunnen u op den duur opbreken. U krijgt dan gaandeweg allerlei vage fysieke, mentale en zelfs psychische klachten die u niet kunt duiden, maar wel een flinke impact op het doen en laten hebben.

Wanneer werkstresssignalen tijdig herken worden en er op tijd ingegrepen wordt, kan ziekteverzuim en langdurig uitval (gemiddeld zo’n 180 dagen) voorkomen worden.

Wat zijn stress signalen?

  • continu moe zijn
  • lusteloos zijn
  • slecht slapen
  • dalende productiviteit
  • geen zin om leuke dingen te doen
  • cynisch over het werk praten
  • extreem kritisch zijn
  • vaak ontevreden zijn
  • snauwerig reageren
  • snel geïrriteerd zijn
  • moete hebben met veranderingen
  • zeer emotioneel reageren
  • vage lichamelijke klachten (van hartkloppingen, verkrampte nek- en schouderspieren tot hoofdpijn plus maag- en darmklachten)
  • vergeetachtigheid
  • concentratieproblemen
  • fouten maken
  • vermijden van sociale contacten
  • heil zoeken in drank en/of pillen
  • weer of meer gaan roken
  • frequent verzuim op het werk

WerkFijn kan uw leidinggevenden helpen om stress signalen bij hun medewerkers vroegtijdig te herkennen én bespreekbaar te maken.

 

 

Lees meer

De kracht zit in betrokken medewerkers

Wanneer medewerkers de waarden en doelstellingen van een organisatie begrijpen en zich hier ook voor inzetten, en wanneer zij gepassioneerd en gemotiveerd zijn om alles op alles te zetten om de doelen te bereiken, dan spreekt men van betrokken personeel. Betrokken personeel zal productiever en innovatiever zijn dan medewerkers die zich niet betrokken voelen. Daarnaast zeggen betrokken medewerkers bijna vijf keer vaker dat hun organisatie toegewijd is aan het op de markt brengen van innovatieve producten en diensten, dan personeel dat niet betrokken is. Zeer betrokken medewerkers zullen eerder bereid zijn om buiten normale werktijden te werken wanneer dit noodzakelijk is, ze zijn behulpzamer naar collega’s toe en meer bereid iets goeds voor de organisatie te doen ook al wordt dan niet van hen verwacht.

Daarnaast blijkt het ziekteverzuim bij zeer betrokken medewerkers lager te liggen dan bij niet betrokken medewerkers.

De groep medewerkers die het meest betrokken blijken bij hun organisatie  worden vooral gedreven door uitdaging en minder door baanzekerheid. Binnen verschillende branches zijn grote verschillen te zien in de drijfveren. Bij transport is de baanzekerheid een top drie-drijfveer en binnen de zorg is de uitdaging de grootste drijfveer.

Betrokken medewerkers zijn te herkennen aan een aantal zaken:

  1. De bereidheid om anderen te helpen
  2. De enthousiaste inzet voor de klant
  3. Kritisch zijn op de eigen prestaties
  4. De bijdrage aan een positieve werksfeer
  5. De bijdrage aan het succes van de organisatie
  6. De interesse in de prestaties van de organisatie
  7. Het initiatief om de organisatie te verbeteren

 

 

Lees meer

Overgangsklachten kunnen een negatief effect hebben op het werkvermogen en de productiviteit

Bij de overgang kunnen diverse klachten voorkomen. Denk hierbij aan oververmoeidheid, slecht slapen, stemmingswisselingen , prikkelbaarheid en hoofdpijn.  Overgangsklachten leiden regelmatig tot verzuim op het werk. De klachten krijgen  al snel het stempel “stress” opgedrukt. Hierdoor worden verkeerde interventies ingezet die geen effect hebben. In veel organisaties zijn thema’s die rond de overgang spelen niet bespreekbaar. Herkenning en erkenning zijn essentieel omdat werkgever en ook vrouwen zelf de klachten niet direct in verband brengen met de overgang. Een verpleegkundig overgangsconsulent kan ondersteuning bieden.

Lees meer

Maak van koffie drinken een krachtige re-integratie tool

Een vaak gehoord advies van de bedrijfsarts is om samen het bekende ‘koffiemomentje’ in te plannen. Leidinggevenden vinden dit vaak wat mild advies. Want als de medewerker kan koffie drinken, dan zijn er toch wel meer mogelijkheden? Medewerkers daarentegen vinden dit al gauw een spannend advies; zij hadden wellicht liever gezien dat ze platonisch contact konden onderhouden of zich voorlopig nog volledig op het herstel kunnen richten. Afwezig zijn op de werkvloer vanwege ziekte is al lastig genoeg, maar ermee geconfronteerd worden is hele andere koek.

Het komt heel vaak voor dat werkgevers niet begrijpen dat de medewerker zegt zich niet gehoord te voelen. Immers was er altijd nauw en goed contact. De vraag is of dit echt zo is. En dít op zichzelf is al een mooi onderwerp voor één van de koffiemomenten.

In het spreekuur is de bedrijfsarts in gesprek met de medewerker en verzamelt hierin medische en andere relevante informatie om tot advies te komen. Het helpt om als werkgever vanuit dit uitgangspunt te beredeneren dat de bedrijfsarts altijd hetzelfde einddoel voor ogen heeft als de werkgever en medewerker. Het advies voor het koffiedrinken heeft dus een functie om tot dit einddoel te komen. De meest voorkomende redenen om dit instrument in te zetten zijn als volgt;

  • Verbinding houden met de werkvloer; betrokkenheid en nabijheid zorgen voor een lagere verzuimdrempel later in het proces.
  • Uittesten van energiebelasting; het reizen van en naar werk en het gesprek ten opzichte van de belastbaarheid van de medewerker.
  • Verbeteren van de arbeidsrelatie; medewerker voelt zich niet gehoord en/of er zijn (lichte) spanningen in de relatie.
  • Eigen regie leggen bij de werkgever en medewerker; ruimte bieden om samen tot een re-integratieplan te komen.

Hoe zorgt u voor een effectief koffiemomentje?

  • Nodig de medewerker per telefoon uit. Een uitnodiging per e-mail resulteert ook nog wel eens in een no show, wat weer frustratie veroorzaakt bij de leidinggevende.
  • Vraag tijdens de uitnodiging aan de medewerker om na te denken over hoe het koffiemoment vorm te geven. Omdat de leidinggevende een ‘open’ opdracht geeft, geeft hij hiermee de regie aan de medewerker. Dit voorkomt dat de medewerker met het gevoel naar koffiemoment komt waarin hij of zij zijn ‘ziek zijn’ moet aantonen. Daarnaast geeft het ruimte om na te denken over mogelijkheden. Dit komt later, als de re-integratie van start gaat, van pas. En als dit tijdens de re-integratie ook helemaal goed zit, is de kans groot dat de medewerker dit gedrag na zijn herstelmelding voortzet. Stel eventueel alternatieven voor: denk aan een wandeling buiten, een koffie afspraak met collega’s tijdens de pauze, een rondleiding of meekijken elders in het bedrijf en zo zijn er nog tal van andere mogelijkheden te bedenken.
  • Bespreek met elkaar waarom de bedrijfsarts dit koffie advies heeft gegeven. Al pratende zal blijken dat er wellicht meer dan koffiedrinken het doel is. En dit biedt wellicht mogelijkheden om al pratende samen tot een re-integratie plan te komen.

Lees meer

Alle rookruimtes op het werk en in openbare gebouwen vanaf 2022 definitief gesloten

Alle rookruimtes moeten per 1 januari 2022 zijn gesloten. Dat betekent dat per 2022 alle gebouwen waar Nederlanders werken of komen voor zorg, cultuur, sport, onderwijs, overheid, etc. volledig rookvrij zijn. Onder specifieke voorwaarden mogen bedrijven wel nog een rookruimte op het buitenterrein hebben.

Nicotine is een fysiek zeer verslavende stof. Dat blijkt wel uit het gegeven dat er diverse ontwenningsverschijnselen kunnen optreden wanneer de toevoer van nicotine gestopt wordt. Dat is ook de reden waarom veel stoppers het na enige tijd weer opgeven. Het kost zo veel energie om tegen al die vervelende ontwenningsverschijnselen op te boksen! Iedere roker kent wel een lijstje: de hele dag door ontzettende zin om te roken, rusteloosheid, gespannenheid, moeite met concentreren, een kort lontje, soms een depri gevoel. Geen wonder dat men snel gaat verlangen dat dit alles weer stopt. Maar er is hoop! Want er zijn goede hulpmiddelen om de nadelige effecten van het stoppen te verminderen. Zo zijn er nicotinevervangers (pleisters, kauwgom, zuigtabletten) en zelfs medicijnen op recept die kunnen helpen tegen ontwenningsverschijnselen. Daarnaast helpt een goede begeleiding door een deskundige coach ook enorm.

De invoering van een rookvrij beleid in bedrijven en organisaties wordt steeds gebruikelijker. Een duidelijk rookbeleid en het aanbieden van hulp aan werknemers die willen stoppen is een goed plan en een gezonde investering.stopppen met roken

Lees meer

Wavin Well-Being

Wavin Well-Being laat zien hoe belangrijk Wavin het vindt om hun medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. Daar werkt WerkFijn graag aan mee. Lees hier het artikel in de Toren

 

Lees meer

Nationale Vitaliteitsweek

Van 20 t/m 26 september 2021 vindt alweer de 7e  editie van de Nationale Vitaliteitsweek plaats!

Vitaliteit is een populair en belangrijk onderwerp op de werkvloer. En niet zonder reden: vitale werknemers zorgen voor werkplezier, een hoge mate van betrokkenheid, een hoog energieniveau en een optimaal werkvermogen. En dat resulteert weer in een laag ziekteverzuim.

 

Wat is vitaliteit?

Vitaliteit is de gezonde, geestelijke en lichamelijke gesteldheid van een mens die leidt tot energie om te leven en waarbij beide factoren in balans zijn. Vitaliteit wordt vaak ook levenslust of veerkracht genoemd. Het begrip vitaliteit heeft vier onderdelen:

  • Fysiek (beweging, gezond eten en drinken en voldoende slaap)
  • Mentaal (groei en ontwikkeling)
  • Emotioneel (zelfbewustzijn)
  • Spiritueel: hoofd, lichaam, hart en ziel (een betekenisvol leven leiden)

Zowel de werkgever als de werknemer kunnen zich inspannen op het gebied van vitaliteit. De werknemer kan zelf aan de slag met zijn gezondheid, maar de werkgever kan ook helpen door de werknemer hierin te faciliteren. Een organisatie die op zoek gaat naar een integrale preventieve aanpak – waarin arbeidsomstandigheden, gezondheid, duurzame inzetbaarheid én privéomstandigheden een plaats krijgen – boekt de beste resultaten voor haar werknemers.

 

WerkFijn is specialist in vitaliteit. Wij adviseren werkgevers bij het opstellen van beleid en ondersteunen bij de praktische uitvoering daarvan.  En we helpen werknemers om vitaal te worden. WerkFijn komt graag met de Vitaliteitsbus naar u toe!  Van PMO tot aan spreekuur op locatie, het kan allemaal in onze opvallende Vitaliteitsbus.

Met onze opvallende Vitaliteitsbus voor de deur, geeft u een PMO zichtbaarheid binnen uw organisatie. De bus wekt interesse en laat medewerkers zien dat uw organisatie stappen zet op het gebied van vitaliteit. Zo zorgen we voor een mooie aftrap van het vitaliteitsbeleid.

Lees meer