Casus 1
Een 65-jarige vrouw meldt zich ziek. Haar leidinggevende wil de ziekmelding niet aannemen omdat ze boos weggelopen is en hij niet gelooft dat ze ziek is. Zij wordt dus niet ziekgemeld bij WerkFijn.
Deze vrouw belt echter zelf met WerkFijn voor een afspraak met de bedrijfsarts. Aan de telefoon wordt uitgevraagd wat er aan de hand is. Het blijkt dat zij wel degelijk fysieke klachten heeft, maar dat er ook een akkefietje voorgevallen is op het werk waardoor ze overstuur is geraakt. De medewerker van WerkFijn snapt dat de vrouw haar verhaal kwijt moet, maar vindt een afspraak bij de bedrijfsarts niet verstandig. Dat zou kunnen uitmonden in een langdurige afwezigheid vanwege ziekte, terwijl ze nog maar 14 maanden tot aan haar pensioen hoeft te werken. Het is voor beide partijen veel beter als ze dit in harmonie volbrengt.
Tegen de vrouw wordt gezegd dat wij heel goed snappen dat zij haar verhaal kwijt moet en ook dat ze advies wil over haar klachten, maar dat ze ons inziens meer baat heeft bij een afspraak met de coach, die ook een medische achtergrond heeft. Zij gaat ermee akkoord dat wij dit met haar werkgever gaan overleggen.
Wij bellen met haar werkgever en leggen hem de situatie voor. Wij adviseren hem om haar niet ziek te melden, maar haar wel even rust te gunnen omdat ze wel degelijk klachten heeft. Er wordt een afspraak ingepland met de coach die mevrouw aanhoort en adviseert. Na dit gesprek wordt er een driegesprek (medewerker, leidinggevende en coach) gepland voor de week erop. Onder begeleiding van de coach vindt er een goed gesprek plaats en worden er afspraken gemaakt over het werk. De dagen worden iets beter verdeeld over de week en mevrouw gaat weer aan het werk. Werkgever en medewerker zijn beiden blij met de oplossing.
Casus 2
Een 51-jarige vrouw meldt zich ziek met psychische klachten. Zij krijgt op korte termijn een afspraak bij de bedrijfsarts. Omdat de klachten deels gerelateerd zijn aan de arbeidssituatie, adviseert de bedrijfsarts aan de werkgever om na één week rust het gesprek met de medewerker aan te gaan in het bijzijn van een neutrale persoon, bij voorkeur van buiten de eigen organisatie. Na dit gesprek kunnen bij een ongecompliceerd herstelproces afspraken gemaakt worden over de re-integratie. Werkgever heeft gevraagd of iemand van WerkFijn aanwezig wil zijn bij dit gesprek. Dit gesprek is heel verhelderend, medewerker heeft aangeven wat haar dwars zit en dat luchtte op. Werkgever heeft taken bedacht zonder klantcontact. Hier was mevrouw heel blij mee. Afgesproken is dat de medewerker zelf contact opneemt wanneer ze start met de re-integratie.
De dag na dit gesprek heeft de medewerker van WerkFijn haar gebeld. De medewerker gaf aan dat ze het heel fijn vindt dat ze van haar werkgever de ruimte krijgt om tot rust te komen en dat hij haar geen verplichtingen oplegt. Van WerkFijn krijgt ze tips en adviezen over energiegevers en energienemers. Hiermee gaat ze aan de slag. Na 3 maanden is deze vrouw weer volledig aan het werk.
Casus 3
Een 22 jarige vrouw heeft zich ziek gemeld bij haar werkgever en heeft aangegeven niets te kunnen.
De werkgever ziet dat zij wel heel actief is op Facebook en komt haar ook tegen in de stad. Hij belt WerkFijn en vraagt hoe hier mee om te gaan. De casemanager van WerkFijn adviseert de werkgever om de vraag te stellen wat hij voor haar kan doen zodat ze haar werk eigen of vervangend werk te kunnen doen. Hij heeft gebeld, maar ze wil niets.
De casemanager van WerkFijn belt de medewerker op en hoort haar verhaal aan. Er zit veel frustratie en ze heeft een verstoorde arbeidsrelatie met haar werkgever. Ze durft dit niet te bespreken, dus de casemanager biedt aan om hierbij aanwezig te zijn. De casemanager vraagt of ze nog wel energie krijgt van haar werk en vraagt haar eens na te denken of ze het wel naar haar zin heeft daar. Als dit een baan is waar ze geen energie van krijgt en een werkomgeving waar ze het niet naar de zin heeft, kan ze beter andere keuzes maken.
Er wordt een afspraak gemaakt voor een driegesprek (werkgever, medewerker en casemanager) voor een week later. Aan het begin van het gesprek geeft de medewerker aan dat ze het niet meer naar de zin heeft en dat ze een andere baan wil gaan zoeken. De werkgever geeft aan een voorstel te doen voor een vaststellingsovereenkomst. Na 10 minuten wordt het gesprek beëindigd naar ieders tevredenheid.