Het door de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel stelt de vertrouwenspersoon in iedere organisatie met 10 werknemers of meer verplicht. Iedere werknemer krijgt een wettelijk recht op toegang tot die verplichte vertrouwenspersoon. Daarvoor wordt een artikel toegevoegd aan de Arbeidsomstandighedenwet. Het voorstel moet nog geaccordeerd worden door de Eerste Kamer.
Het doel van het wetsvoorstel is ook om de positie van de vertrouwenspersoon in de organisatie te versterken. De vertrouwenspersoon draagt zorg voor de opvang van medewerkers die te maken hebben of hebben gehad met ongewenste omgangsvormen. De gesprekken zijn persoonlijk en vertrouwelijk. Als de medewerker dit wil, kan de vertrouwenspersoon problemen op het vlak van ongewenst gedrag aankaarten bij de aangewezen personen binnen de organisatie.
Vooralsnog is het op basis van het nieuwe wetvoorstel ook mogelijk om te kiezen voor een interne vertrouwenspersoon en zijn hier nog geen opleidingseisen aan gekoppeld. Onze ervaring is dat medewerkers het aankaarten van problemen makkelijker doen bij een externe vertrouwenspersoon. Een externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en objectief én heeft veel kennis en ervaring op dit gebied.
De hulpverlening bestaat uit:
- eerste emotionele opvang en hulp
- desgewenst advies geven over mogelijkheden om problemen aan te pakken
- desgewenst ondersteuning bieden bij het realiseren van de gewenste oplossing
- indien gewenst contact opnemen met de aangewezen personen binnen de organisatie
Op zoek naar een gecertificeerd vertrouwenspersoon voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op via de mail info@werkfijn.nl of telefonisch op 0523 208175